joanne-en-corine-oeganda.reismee.nl

Indrukwekkende tour door Kampala

Hoi iedereen!

We hebben het nog steeds erg naar ons zin hier en de tijd vliegt!

Woensdag was een iets minder productieve dag dan de dagen ervoor. We hebben ’s morgens de deuren en ramen van drie lokalen schoongemaakt. Ondertussen waren er sollicitaties voor nieuwe leerkrachten in het lokaal naast ons. Deze leerkrachten moesten ook een proefles geven, waarvoor kinderen naar school waren gekomen. Wij wilden graag bij één les meekijken, maar zijn uiteindelijk de hele dag blijven kijken haha.

Het was erg leuk om deze lessen bij te wonen! Sommige docenten waren echt slecht, we hebben hard gelachen ;) We probeerden het eerst te verbergen, maar toen we zagen dat de headteacher en principal ook moesten lachen, deden wij ook maar mee. De ene docent schreeuwde alles bij elkaar, een andere maakte spellingfouten op het bord en nog een andere wees kinderen hardhandig terecht. Maar gelukkig waren sommigen ook wel goed, dus hebben ze wel een paar docenten kunnen aannemen!

’s Avonds zijn we uit eten geweest bij een Grieks restaurant. Heerlijk gegeten! Corine had Fish Souvlaki besteld. Toen degene tegenover haar een hele vis op zijn bord kreeg, was ze bang dat ze het verkeerde had besteld, maar dat viel gelukkig mee. Na het eten gingen we met de uber naar huis. We kregen voor vertrek nog een klein concertje van onze chauffeur, heel leuk!

Donderdag hebben we een leuke dag op het project gehad. We hebben ideeën bedacht voor een soort teambuilding-ochtend voor de leraren. Dat belooft heel leuk te worden, met onder andere stoelendans, snoephappen en een koekjesparcours! Verder hebben we ons ook nog even echt kind gevoeld, omdat we de klas moesten spelen voor wat nieuwe sollicitanten. Dit was erg lachwekkend, vooral de eerste leraar, die ons echt als kleine kinderen behandelde XD. Ook wel heel interessant om de lesmethoden van wiskunde, die zij gebruiken, te leren. Dat verschilt in sommige gevallen echt wel veel van hoe wij het gewend zijn.

Vrijdagochtend zouden we eigenlijk de teambuilding met de leerkrachten gaan doen, maar dat ging niet door. Er waren opeens maar heel weinig leerkrachten aanwezig, dus we hebben besloten het uit te stellen. Dit is ook wel positief, omdat vanaf volgende week ook de nieuwe leerkrachten er zijn en zo de teambuilding extra nuttig is! Toen zijn we maar aan het schoonmaken geslagen. We wilden graag veel schoonmaken zodat we volgende week zoveel mogelijk kunnen verven. Dinsdag komen bijna al onze huisgenoten mee naar ons project om te komen helpen verven. Dat belooft een gezellige en productieve dag te worden!

Vandaag was een hele leuke dag! We hebben een boda-tour door Kampala gedaan! We werden ’s morgens om 10 uur voor ons huis opgehaald, hebben alle mooie plekjes van de stad bezocht en zijn weer netjes thuis afgezet. We zijn onder andere bij het paleis, de kathedraal, de tempel en de moskee geweest. In de kathedraal was een bruiloft waarbij we een beetje mochten meekijken, leuk om te zien. De koster gaf ons uitgebreide uitleg over alle afbeeldingen, ramen en klokken. Onder het praatje waren wij al bang dat het misschien wel wat zou gaan kosten en hij kwam inderdaad aan het eind met een envelop voor de dag ;).

Ook zijn we door ‘down town’ gelopen. Wat een bijzondere ervaring, het zag er letterlijk en figuurlijk zwart van de mensen. Zoveel kleding, dekens, kippen en eten te koop, genoeg voor heel Afrika zou je zeggen. We moesten onze tassen voorop dragen en werden onder begeleiding tussen de kraampjes door geleid. Van alle kanten aangesproken en soms aangeraakt, maar we voelden ons wel veilig door onze personal guards. We hebben nog heerlijke verse ananas gegeten, die smaakt stukken beter dan in Nederland!

In de moskee moesten de meiden hoofddoeken en rokken dragen en de jongens een witte lange jurk. Dit zag er echt niet uit, maar was wel leuk om eens mee te maken. We hebben uitleg gekregen over hoe het er in de moskee aan toe gaat en konden de minaret beklimmen voor een prachtig uitzicht over de stad.

Veel gezien dus weer! Volgend weekend hopen we naar Sipi falls te gaan en nog een weekje tot de kinderen komen!

Liefs!

Henk

Wat weer leuk om te lezen!

Thea

Geweldig om te lezen !!

Marieke

Echt heel leuk en grappig om te lezen jo!

Arin

Prachtig, die foto’s van de markt van bovenaf!
En leuk weer om de verhalen te lezen!

Doingoood