joanne-en-corine-oeganda.reismee.nl

Safari en nog veel meer

Hoi iedereen!

Daar zijn we weer! Laten we maar zeggen dat het een goed teken is dat er al een maand voorbij is sinds ons vorige blog.

In deze maand hebben we weer heel veel dingen meegemaakt. Op het project gaat het goed, we hebben het allebei erg naar ons zin. De andere vrijwilliger die bij ons project zat is in de tussentijd weer naar Nederland gegaan en als afscheid voor de kinderen van het afternoon programma zijn we met ze naar het zwembad geweest. Dit was echt geweldig. Toen we aan ze vertelden dat we gingen zwemmen begonnen ze gelijk al te dansen en de dagen daarna vroegen ze telkens wanneer het was. Op een dinsdag was het dan eindelijk zo ver. Een meisje kwam, toen ze op het project aankwam, gelijk naar ons toe om haar badpak te laten zien waar ze heel blij mee was. We liepen met z’n allen naar het zwembad en daar aangekomen moesten ze eerst even douchen. Tijdens het douchen waren sommige kinderen al zo blij dat ze dansend onder de douche stonden. Toen was het tijd om het zwembad in te gaan. Sommigen sprongen er zo in, terwijl anderen eerst maar het kinderbadje uitprobeerden. Uiteindelijk zat iedereen in het normale zwembad en hebben we een super leuke middag gehad met hele blije en dankbare kinderen. Echt iets om niet te vergeten, voor hen en voor ons.

Ongeveer een week later zat Joanne tijdens de pauze op een bankje tussen de kinderen. Opeens komt een jongen van het afternoon programma naast haar zitten en hij vertelt gelijk dat hij, samen met zijn tweelingbroer en nog een jongen, vanaf maandag naar school mag. Hij was super blij, ze hebben een sponsor gekregen waardoor dit mogelijk is. Die maandag kwamen wij aan op het project en zij zaten met z’n 3en te wachten op de headteacher. Toen ze ons zagen trokken ze ons gelijk naast zich op het bankje, zodat we echt tussen hen in zaten. Ze waren super zenuwachtig voor hun eerste dag en wij zijn natuurlijk vertrouwd voor hen. De afgelopen week kwamen ze ook elke dag even bij ons kijken en ze stralen echt helemaal, zo blij zijn ze. Super gaaf om te zien!

Met het koor gaat het ook goed. We hebben ze wat liedjes aangeleerd en het is heel leuk om zo samen te zingen. In het lokaal waar wij het koor doen, zit altijd een lerares die onze liedjes heel leuk vindt. Zij wil steeds dat we de liedjes voor haar opschrijven in een schriftje zodat zij ze ook aan de kinderen kan leren. Joanne heeft ook een keer in haar klas (topclass/groep 2) twee liedjes aangeleerd, dit was ook heel leuk om te doen en de kinderen zingen deze liedjes soms ook als we ze tegenkomen.

Bij het afternoon programma waren eerst ongeveer 8 kinderen, maar nu zijn er heel veel nieuwe kinderen bijgekomen waardoor er vandaag wel 19 kinderen waren. Het niveau is enorm uitlopend (van niks kunnen lezen tot heel goed kunnen lezen), dus dat wordt een leuke uitdaging! Gelukkig zijn er sinds 2 weken twee Duitse vrijwilligers gekomen die ook hierbij helpen. Vrijdag werden er kleren uitgedeeld aan deze kinderen. Ze waren er zo blij mee dat ze gingen dansen en wilden het aan iedereen laten zien.

Naast alles wat we op ons project hebben meegemaakt, hebben we ook wat leuke uitstapjes gemaakt in de weekenden. Zo zijn we naar Lake Mburo geweest voor twee dagen. Toen we daar bijna waren zagen we al wat antilopen, zebra’s en apen lopen, super gaaf! We kwamen aan bij een camp waar we in tenten zouden slapen. Nadat we een beetje geïnstalleerd waren zijn we met de groep een stukje gaan wandelen. Opeens zagen we een groepje zebra’s staan, we zijn daar toen naartoe gelopen en we konden echt heel dichtbij komen! Dat was echt zo bijzonder! Die avond hebben we bij het kampvuur gezeten en de volgende dag stond mountainbiken op het programma. We gingen ’s ochtends weg en toen we daar aankwamen zagen we meteen al dat dit veel betere fietsen zouden zijn dan de mountainbikes op het eiland. De mountainbikeverhuur zat bij een resort dat boven op een heuvel stond waardoor we een super mooi uitzicht hadden. Het mountainbiken was geweldig, we hebben echt intens genoten. We fietsten gewoon letterlijk tussen de zebra’s, antilopen, apen en koeien door. We hadden verwacht dat we misschien wel een paar zebra’s zouden zien maar er waren echt hele groepen zebra’s, heel vet.

Vorig weekend zijn we op safari geweest naar de Murchison falls. Op donderdag gingen we weg, onderweg zijn we gestopt bij een plek waar neushoorns zitten. We gingen met een gids een stuk lopen en onderweg zagen we een groep neushoorns, er waren ook baby neushoorns bij. We konden best wel dichtbij komen. Hierna reden we verder naar de Murchison falls waar we aan het eind van de middag aankwamen. We hoorden gelijk dat er ’s avonds en ‘s nachts nijlpaarden rond kunnen lopen. Dit vonden we een heel eng, maar ook leuk idee, maar we zijn deze niet tegengekomen tijdens ons verblijf. Op vrijdagochtend vertrokken we al om 6 uur, we reden eerst naar de ferry waar we, terwijl we ons ontbijt opaten, hebben genoten van de zonsopgang. Toen de zon op was vertrok de ferry, aan de andere kant van het water begon de gamedrive. Het dak ging open, waardoor er mensen in de bus konden staan en er mensen voor of achterop het busje konden zitten. Er reed een auto voor ons en de weg was stoffig, dus dit zorgde wel voor een mooi foundation laagje op je gezicht. De omgeving was prachtig en veranderde ook steeds, hoe verder we reden. Het was echt geweldig om gewoon met een busje zo door het wild te rijden, net alsof we in een of andere natuurserie zaten. We hebben veel geluk gehad met de dieren die we gezien hebben, we hebben ook van bijna alle dieren baby’s gezien. We hebben giraffes, antilopen, olifanten, buffels, apen, leeuwen, nijlpaarden, heel veel mooie vogels en een cheeta gezien.

Na de gamedrive hebben we bij het verblijf geluncht en even gechilld. Daarna was het tijd voor een boottocht over de nijl en een hike bij de waterval. De boottocht was heel leuk, lekker ontspannen en we mochten ook op het dak zitten, lekker in de wind. We hebben heel veel nijlpaarden gezien (niet heel gek in de nijl ?), ook veel olifanten op de kant en in het water en krokodillen. We gingen dan echt heel dicht naar deze krokodillen toe varen en vaak ontdekte de gids dan ook nog baby krokodillen, die hebben we heel veel gezien. We zagen ook een olifant die heel dicht bij de kant stond, hij stond bijna met zijn poten in het water en we voeren erheen. Om goeie foto’s te maken gingen we voorop de boot staan, maar de bestuurder stuurde de boot wel heel dicht bij de olifant. We waren uiteindelijk op maar 2 of 3 meter afstand. Opeens begon de olifant te stampen, te spetteren en lawaai te maken en wij schrokken allemaal zo erg dat we gingen gillen en naar achteren rennen/lopen. Achteraf zei de gids dat je zo dicht in de buurt van olifanten geen lawaai moet maken en stil moet staan, maar daar kwam hij wel een beetje laat mee. Ondanks dat het echt heel eng was, was het achteraf een hele vette ervaring om zo dichtbij zo’n groot dier te zijn.

Aan het eind van de boottocht kwamen we aan bij het startpunt van onze hike. We gingen langs de waterval hiken. Het was de hele dag al heel warm en hiken is dan extra zwaar, maar de mooie natuur maakte dat helemaal goed. Het was echt prachtig daar. We kwamen op een plek waar we de hele waterval konden zien, je kon vanaf daar ook verder de nijl over kijken en je zag de bergen eromheen waar alle dieren die we gezien hadden in leven. Die plek was echt adembenemend mooi, de waterval was super krachtig en de rest van de omgeving erbij maakte het echt tot misschien wel het mooiste wat we ooit gezien hebben. Aan het einde van de hike waren we dichterbij de waterval waardoor we de waterval ook konden voelen en we genoten erg van deze verkoeling.

Op zaterdag gingen we ook al om 6 uur ’s ochtends weg voor een chimpansee trekking. We moesten hierbij een lange broek, lange sokken over de broek en lange mouwen aan, dus we zagen er prachtig uit. De gids vertelde vooraf dat we op zoek gingen naar de chimpansees en dat we er waarschijnlijk een stuk of 3, 4 zouden zien, maar dat het ook kon dat we er geen zouden zien. Toen gingen we op pad, achter de gids aan, af en toe stopte de gids even om te luisteren waar ze waren en na een tijd lopen zagen we de eerste chimpansees. Ze zaten hoog in de boom maar al snel kwamen ze naar beneden en renden ze weg. Wij liepen er achteraan, dwars door alle struiken heen (toch wel handig die lange broek). We hebben echt geluk gehad, want hebben veel chimpansees gezien. Ze waren nu niet in kleine groepjes uiteen gegaan, wat ze normaal doen, maar waren samen aan het jagen op andere apen. We hebben dit ook een beetje kunnen zien, al waren ze wel snel weer weg. De apen maakten veel lawaai en ze vlogen door de bomen. Heel grappig dit te kunnen zien, de gids had dit zelf ook nog maar een paar keer gezien. Na deze chimpansee trekking was het helaas alweer tijd om weer terug te gaan naar Kampala.

Zo nu zijn jullie weer een beetje bijgepraat over ons leven hier. We gaan ons best doen om de volgende blog iets eerder te schrijven dan over een maand.

Groetjes thuis!

Henk

Leuke blog weer! Leuk om allemaal weer te lezen!
Ik kijk al uit naar de volgende blog?

Thea

Wauw wat een gave verhalen ! Super ! Maar niet weer zo dichtbij zo’n olifant hè !!

Annerieke

Hele ervaringen dien jullie op zeg! Leuk om te lezen.

Jeanette

Het is geweldig om op safari te gaan in Oeganda. Fijn dat jullie er zo van genoten hebben!

Anneke

Wat een mooie belevenissen , geweldig !
Daarbij vergeleken is het leven hier maar saai !
Geniet er dus nog maar van ! ?

Doingoood