joanne-en-corine-oeganda.reismee.nl

Sipi Falls

Hoi iedereen!

Vanaf vandaag is de vakantie voorbij dus er zijn eindelijk kinderen op ons project :)

In ons vorige blog zijn we tot zaterdag gekomen, daarom gaan we nu bij zondag verder.

Zondagochtend zijn we naar de kerk geweest, het was een mooie dienst. De liedjes die gezongen werden, waren bekend dus dat was fijn en leuk. Er was een groep gasten in de kerk en zij wilden eten geven, dit brachten ze naar voren en achteraan liep een jongen met een geit. Dat zou je in Nederland nooit zien!

Zondagmiddag hebben we samen met Geertje lekker gechilld. Aan het eind van de middag moesten we nog even boodschappen doen voor het avondeten. We hadden niet zoveel zin om helemaal naar Garden City (een shopping mall waar we normaal heen gaan) te gaan, dus we bedachten dat er vast wel een supermarkt was in Mengo (de wijk waarin wij wonen). We zeiden tegen de boda drivers dat we naar de supermarkt in Mengo wilden en zij zouden dan daar op ons wachten. Wij liepen naar binnen en gelijk werden we achtervolgd door een winkelvrouwtje, vet gezellig. Telkens als we ergens bleven staan om te kijken, pakte ze wat producten op en liet ze de prijs zien. We voelden ons een beetje gestalkt (en er was bijna niks) dus we liepen gelijk weer naar buiten. Onze boda drivers keken een beetje verbaasd maar ze vonden het niet erg om ons daarna naar Garden city te brengen. Dit hebben ze dan ook heel snel gedaan. ’s Avonds gingen we soep maken, we hadden er alleen wat te veel kruiden doorgedaan dus de soep was helaas te pittig.

Maandag hebben we op ons project de laatste dingen voorbereid, dinsdag kwamen namelijk 7 van onze huisgenootjes ons helpen met schilderen. We hebben veel kunnen schoonmaken en schuren zodat we op dinsdag gelijk konden beginnen.

Dinsdag gingen we met 10 boda’s richting ons project. We hadden gehoopt dat we om 9 uur gelijk konden beginnen en dat alles klaar zou staan, maar uiteindelijk konden we pas om 10 uur beginnen, want wachten is hier heel normaal. De manager van het project zou even een kort praatje houden maar dat werd een praatje van driekwartier. Maargoed toen we eenmaal bezig waren, ging het heel snel. We hebben ontzettend veel kunnen schilderen en het was een gezellige dag. Superfijn dat nu een heel groot deel geschilderd is als de kinderen weer komen.

Woensdag was een speciale dag want Corine was jarig! Ze zou ’s ochtends verrast worden met ballonnen die naar binnen werden gegooid in haar kamer, maar helaas bedacht ze dat ze er voor deze keer wel een keer heel vroeg uit kon gaan… Joanne was daarom een beetje verdrietig. Corine werd nu maar verrast met een gebakken eitje. Na dit eitje was het dan toch echt tijd om naar ons project te gaan.

Toen we aankwamen op ons project was er een klein misverstand. Wij hebben dinsdag heel goed ons best gedaan om de witte verf voor de muren niet op het krijtbord te laten komen. Maar nu had een van de werkmannetjes de helft van het bord wit geschilderd, ‘Oegandese manier van schilderen’ aldus een Oegandese teacher. Iedereen was heel hard aan het lachen, dus dat was wel een grappig begin van de dag. We hadden voor ’s ochtends teambuilding voor de leraren gepland. De nieuwe leraren waren er ook bij dus dat was heel leuk om iedereen een beetje te leren kennen. We deden stoelendans, geblinddoekt een parcours, uitbeelden en nog meer Nederlandse spellen. We hebben hard gelachen en de leraren ook, dus dat was erg geslaagd. Tussen de middag hebben we bij ‘Brood’ gegeten. We hebben echt genoten van een heerlijk vers broodje en lekkere cappuccino.

Toen we weer thuis waren ging Corine even douchen. Joanne wilde nu dan toch het idee van de ballonnen gaan uitvoeren, dus die hebben ze met z’n allen opgeblazen. Ondertussen had iemand de deur van de badkamer geblokkeerd, zodat Corine er niet uit zou kunnen. Ook werd er snel een kaart geschreven. Toen dit allemaal klaar was (Corine was ondertussen al op de deur aan het bonzen en ze had al meerdere mensen gebeld) werd de deur opengemaakt. Corine kwam binnen en alle huisgenootjes gooiden de ballonnen terwijl ze voor haar zongen.

’s Avonds gingen we uit eten in een restaurant dat rondjes draaide, we zaten op de bovenste verdieping zodat we over de stad konden uitkijken. Op het begin werden we er een beetje misselijk van, maar dat ging gelukkig snel over. Het duurde een tijdje voordat het eten kwam, maar gelukkig kwamen we tijdens het draaien een piano tegen. Joanne kon zich dus even uitleven, we hebben zelfs nog samen met alle huisgenootjes een liedje geprobeerd te zingen. Na het eten, toen iedereen vet vol zat, kwamen de obers nog met een mega taart voor Corines verjaardag.

Donderdag hebben we de krijtborden geschilderd. ’s Avonds gingen we met alle huisgenootjes ergens eten. Er was daar een live bandje, het was heel gezellig.

Vrijdag vertrokken we ’s ochtends naar de Sipi falls! Na een rit van ongeveer 7 uur kwamen we daar aan. Het was een heerlijk weekend, heerlijk om even uit de stad te zijn! Nu zien we pas hoe mooi de natuur in Oeganda echt is! Wat gelijk opviel toen we daar aankwamen, was hoe stil het daar was. We zijn ‘s middags naar een koffieplantage geweest. Hier hebben we gezien hoe de koffiebonen groeien en hoe hiervan koffie wordt gemaakt. We hebben deze zelfgemaakt koffie ook geproefd en dat was lekker. Het was heel leuk om dit proces zelf te zien en om dit te doen.

Zaterdagochtend gingen we hiken langs de 3 watervallen. Dit was heel leuk en mooi. Onderweg hebben we nog een kameleon over onze hand laten lopen en we konden nog even zwemmen. Tijdens de hike kwamen we langs schattige Afrikaanse huisjes en we liepen langs allemaal bananenbomen en plantages. Het uitzicht was echt prachtig!!

’s Middags liepen we naar de derde waterval, naast deze waterval zouden we gaan abseilen. Het was 110 meter hoog. Toen we er aankwamen waren ze nog bezig met voorbereiden dus we hadden nog lekker de tijd om zenuwachtig te worden. Wij gingen met z’n 2en tegelijk abseilen en het was echt geweldig! Het uitzicht was echt heel erg mooi en we genoten enorm. Toen iedereen beneden was werden we door 8 jongetjes begeleid tijdens de klim. Het was een behoorlijke klim en op moeilijke stukken werden we omhoog getrokken door de jongetjes. Hierna gingen we naar een berg waar we de zonsondergang hebben gezien. Dit was ook echt heel mooi, doordat we boven op een berg waren konden we alle kanten op kijken, echt genieten!

Zondag vertrokken we weer naar huis, onderweg hebben we nog in Jinja geluncht. Het was een lange rit en de laatste twee uur hebben we het dak van ons busje opengedaan zodat we konden staan en we met ons hoofd boven de bus uitkwamen. Heel veel mensen keken ons na en zwaaiden, ook niet zo gek als je een busje ziet waar 8 mzungukoppen uitsteken ;).

Omdat we al zoveel verteld hebben over de afgelopen week, beschrijven we maandag even in onze volgende blog.